pada
10 haribulan lepas dunia islam dikejutkan dengan kematian sheikh al
azhar, sheikh muhammad sayyid tantawi. walaupun banyak kotroversi
sepanjang kedudukannya sebagai canselor universiti tertua dunia dan
sebelumnya sebagai mufti besar negara mesir, tetapi kita sebagai seorang
muslim wajib mengambil sikap sepertimana yang ditunjukkan oleh al
quran.(surah al hasyr ayat 10).
وَالَّذِينَ
جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا
وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي
قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
"dan
orang-orang (Islam) Yang datang kemudian daripada mereka (berdoa
dengan) berkata:Wahai Tuhan kami! ampunkanlah dosa Kami dan dosa
saudara-saudara Kami Yang mendahului Kami Dalam iman, dan janganlah
Engkau jadikan Dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap
orang-orang Yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau amat
melimpah belas kasihan dan RahmatMu".
jika ada yang cuba mengungkit kepribadiannya dengan mengecam tindakan dan fatwanya semasa beliau hidup, katakanlah:
تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ
"mereka
itu adalah satu umat Yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka (balasan)
apa Yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa Yang
kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan)
tentang apa Yang telah mereka lakukan".(al baqarah: 134)
siapa penggantinya?
sudah
beberapa kali saya ditanya mengenai kerusi al imam al akbar yang kosong
dengan pemergian sheikh al tantawi. dan sudah beberapa kali saya
menjawab, kemungkinan mufti besar mesir sekarang, sheikh ali jumaah atau
reaktor al azhar kini, dr ahmad tayyib. namun, mufti sheikh ali jumaah
lebih besar peluangnya. reputasinya cemerlang. beliau tidak banyak
berkonfrontasi dengan kerajaan.
dalam
hati ini, ada sedikit cetusan agar jawatan itu tidak diberikan kepada
sheikh ali. kerusi sheikh al azhar walaupun gah di mata dunia, tapi ia
kerusi fitnah dan ujian. tidak ramai yang berjaya keluar darinya dengan
selamat, kecuali mereka yang betul-betul tegap dan kuat dengan iman dan
takwa. apatahlagi jika melihat kerajaan yang menguasai mesir sekarang.
sheikh ali jumaah adalah guru saya sebelum menjadi mufti lagi. mungkin
kerana itu, saya tidak ingin melihatnya dikerumuni dan dihujani fitnah
dan ujian, walaupun saya tahu lagi besar kedudukan seseorang disisi
Allah, sebesar itu ujian yang datang.
jika
telah tersurat bahawa sheikh ali adalah pengisinya, saya berdoa dan
berharap agar Allah menetapkan kakinya dalam keimanan dan ketakwaan
kepada Allah s.w.t.
sheikh ali jumaah
semalam
apabila dikatakan bahawa sheikh ali adalah calon sheikh al azhar
seterusnya, ada seorang sahabat saya mencelah. "sheikh ali
jumaah masalah jugak! dulu dia kata dia lihat nabi yaqazah!" saya
terkejut beruk mendengar. nasib baik saya bukannya jenis bercakap tanpa
muka. biarlah, mungkin dia tidak tahu. kata pepatah arab, الانسان عدو ما
جهل.
jika
dia hanya berkata, sheikh ali masalah jugak, saya taklah ambil hati
sangat. saya kenal sheikh ali lebih darinya. sememangnya beliau seorang
yang banyak menongkah arus dalam berpandangan. tapi tidaklah sampai
melawan ijmak. beberapa pandangan beliau berupa pentarjihan pendapat
ulama yang terpencil. antaranya masalah bersalaman dengan wanita, faedah
bank dll. begitu juga dengan beberapa fatwanya dalam masalah semasa
yang menimbulkan kontroversi, seperti pemain bola harus berbuka puasa
ramadan.
fatwa-fatwa
semasa sebegini jika dilihat pada sudut yang sepenuhnya, ada
kewajarannya. tapi yang tersebar di dada akhbar hanya sepotong tajuk
yang menimbulkan seribu satu persoalan. akhirnya, ramai penentang
bercakap bukan pada tempatnya dan bukan pada fatwa yang dikeluarkan.
laman web dar al ifat'
banyak kali mengeluarkan kenyataan berupa penafian terhadap beberapa
laporan akhbar yang dianggap tidak tepat dan tidak telus. pembaca boleh
melihatnya sendiri permainan akhbar. keadaannya sama dengan akhbar
nasional malaysia terhadap kenyataan ahli politik pembangkang.
namun
saya tidak nafikan ada yang menentang dengan pengetahuan yang
secukupnya tentang masalah. bahkan ada yang menyebelahi kebenaran. dan
juga saya tidak ingin bertindak menyucikan beliau dari sebarang
kesalahan dan kesilapan. beliau sepertimana yang saya sebutkan
sebelumnya, banyak menongkah arus dan menimbulkan kontroversi. tapi itu
bukanlah sebab untuk tidak menghormati seorang ulama. imam zahabi ada
berpesan, bukanlah syarat seorang tokoh besar untuk tidak melakukan
sebarang kesalahan.
melihat nabi secara sedar
tapi
masalah melihat nabi secara sedar yang digunakan untuk mentajrih
seseorang adalah perbuatan tidak beretika. perbuatan yang tidak
bersandarkan ilmu pengetahuan. hanya ikut-ikut. ia sebenarnya bermula
dari masalah khilafiyah dan berakhir dengan perbalahan antara wahabiyah
dan asya'irah. para pemuka wahabi bermati-matian menolak masalah ini
tanpa melihat pendapat ulama yang sedia wujud. ia seumpama masalah
tawassul dan baca al quran kepada si mati.
masalah
melihat nabi secara sedar diharuskan oleh ramai ulama. disini saya
sertakan nama-nama mereka dengan tulisannya sekali jika mampu,
insyaAllah.
1.
al hafiz sayuti. beliau telah menulis risalah khusus tentang melihat
nabi secara sedar. nama kitabnyanya, تنوير الحلك فى إمكان رؤية النبى
والملك. risalah ini bermula sebagaimanana berikut tanpa terjamahan dari
saya:
فقد
كثر السؤال عن رؤية أرباب الأحوال للنبي صلى الله عليه وسلم في اليقظة وإن
طائفة من أهل العصر ممن لا قدم لهم في العلم بالغوا في إنكار ذلك والتعجب
منه وادعوا أنه مستحيل فألفت هذه الكراسة في ذلك وسميتها (تنوير الحلك في
إمكان رؤية النبي والملك) ونبدأ بالحديث الصحيح الوارد في ذلك: أخرج
البخاري ومسلم وأبو داود عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى
الله عليه (وسلم : ( من رآني في المنام فسيراني في اليقظة ولا يتمثل
الشيطان بي
2.
imam ibnu al haaj al maliki. beliau menyebut dalam kitabnya al madkhal.
(bab فَصْلٌ فِي ذِكْرِ بَعْضِ الْمُتَشَبِّهِينَ بِالْمَشَايِخِ وَأَهْلِ
الْإِرَادَةِ)
وَهَذَا
بَابٌ ضَيِّقٌ وَقَلَّ مَنْ يَقَعُ لَهُ ذَلِكَ الْأَمْرُ إلَّا مَنْ
كَانَ عَلَى صِفَةٍ عَزِيزٍ وُجُودُهَا فِي هَذَا الزَّمَانِ ، بَلْ
عَدِمَتْ غَالِبًا مَعَ أَنَّا لَا نُنْكِرُ مَنْ يَقَعُ لَهُ هَذَا مِنْ
الْأَكَابِرِ الَّذِينَ حَفِظَهُمْ اللَّهُ - تَعَالَى - فِي ظَوَاهِرِهِمْ
وَبَوَاطِنِهِمْ
3.
al imam al muhaddith ibnu abi jamrah dalam kitabnyanya bahjah al nufus
ketika syarah hadis, من رآني في المنام فسيراني في اليقظة . nukilan dari
kitabnya panjang lebar. jadi saya tidak perturunkan disini. tulisannya paling lengkap dalam masalah
4. imam ibnu hajar al hathami dalam al fatawa al hadithiyyah. beliau telah menjawab soalan yang berkaitan dengan katanya:
نعم
يمكن ذلك، فقد صرح بأن ذلك من كرامات الأولياء الغزالي والبارزي والتاج
السبكي والعفيف اليافعي من الشافعية والقرطبي وابن أبي جمرة من المالكي.
5. al muhaddith ibnu battal dalam syarah bukhari sepertimana di nukilkan oleh ibnu hajar. katanya:
قوله
فسيراني في اليقظة يريد تصديـق تلك الرؤيا في اليقظة وصحتها وخروجها على
الحق وليس المراد أنّه يراه في الأخرة لأنّه سيراه يوم القيامة في اليقظة
فتراه جميع أمته من رآه في النوم ومن لم ير منهم
6. al muhaddith ibnu al tin dalam syarah al bukhari sepertimana dinukilkan oleh ibnu hajar. katanya:
فيكون بهذا مبشراً لكل من آمن به ولم يره أنّه لابدّ أن يراه في اليقظة قبل موته
7.
al muhaddith imam al qurtubi dalam syarah muslimnya bertajuk al mufhim.
yang menakjubkan, imam al qurtubi sendiri membuat 'akuan sumpah' bahawa
beliau melihat nabi secara sedar!!. katanya:
قلتُ:
وقد وقع لي هذا مرات . منها: أني لمَّا وصلتُ إلى تونس قاصداً إلى الحج
سمعتُ أخباراً سيِّئة عن البلاد المصرية مِن جهة العدوِّ الذي غلب على
دمياط فعزمتُ على المقام بتونس إلى أنْ ينجلي أمر العدو ، فأُريتُ في النوم
كأني في مسجد النَّبي صلى الله عليه وسلم وأنا جالسٌ قريباً مِن منبره ،
وأُناس يُسلِّمون على النبيِّ صلى الله عليه وسلم ، فجاءني بعض من سلَّم
عليه ، فانتهرني وقال: قُمْ فسلِّمْ على النبي صلى الله عليه وسلم ، فقمتُ
فشرعتُ في السلام على النبيِّ صلى الله عليه وسلم ، فاستيقظت ، وأنا أسلِّم
عليه ، فجدَّد الله لي عزماً ويسَّر عليَّ فيما كان قد صعبَ مِن أسبابي ،
وأزال عنِّي ما كنتُ أتخوَّفه مِن أمر العدو ، وسافرتُ إلى أنْ وصلت إلى
الإسكندرية عن مدة مقدارها ثلاثون يوماً في كتف السلامة ، فوجدتها والديار
المصرية على أشدّ خوفٍ ، وأعظم كربٍ ، والعدو قد استفحل أمره ، وعظمت شوكته
، فلم أُكمل في الإسكندرية عشرة أيامٍ حتَّى كسر الله العدو ، ومكَّن منه
مِن غير صُنْع أحدٍ من المخلوقين ، بل: بلطف أكرم الأكرمين ، وأرحم
الراحمين . ثمَّ: إنَّ الله تعالى كمَّل عليَّ إحسانه وإنعامه ؛ وأوصلني
بعد حجِّ بيته إلى قبر نبيه ومسجده ، فرَأَيتـُـهُ وَاللـَّــــهِ فـي اليـقـظــة على النَّحو الذي رأيته في المنام مِن غير زيادة ولا نقصان
8. al imam al mufassir al alusi dalam tafsirnya, ruh al maaniy. katanya (tafsir al ahzab: 40);
وكذا
لا يحسن مني أن أقول : إنهم إنما رأوا النبي صلى الله عليه وسلم مناماً
فظنوا ذلك لخفة النوم وقلة وقته يقظة فقالوا : رأينا يقظة لما فيه من البعد
ولعل في كلامهم ما يأباه ، وغاية ما أقول : إن تلك الرؤية من خوارق العادة
كسائر كرامات الأولياء ومعجزات الأنبياء عليهم السلام
ini
adalah ulama dahulu yang membenarkan masalah melihat nabi secara sedar.
ini belum dicampur dengan nukilan mengenai ulama yang menyokong seperti
dalam kata-kata ibnu hajar al haithami; imam al ghazali, imam al
barizi, imam al subki, imam al yafi'e. ini juga belum digabung dengan
pendapat ulama sufi yang hampir keseluruhannya membolehkan. ini
belum kata ulama lain yang saya tidak tahu.
adapun ulama kontemporari:
1. al muhaddith sheikh muhammad alawi al maliki dalam kitabnya al zakhair al muhammadiyah
2.
sheikh sayyid sabiq juga mendakwa pernah melihat nabi secara sedar
sebagaimana dinukilkan oleh sheikh ali jumuah dan sheikh taha rayyan.
sumber di sini
3. sheikh dr. taha rayyan. sumbernya sepertimana diatas.
4. sheikh atiyyah saqar. fatwanya dinukilkan di sini
6. sheikh dr. ahmad mahmud zain. fatwanya di sini.
sekiranya
hendak dibawa semua mereka yang membolehkannya, rasanya keterlaluan.
sebilangan ulama yang dibentangkan disini sudah cukup kepada insan yang
inginkan kebenaran. tak perlu banyak-banyak. saya pun bukannya tahu
sangat.
di
pihak pembangkang ada beberapa hujah mereka. setakat yang saya tahu,
semuanya berdiri tanpa dalil yang kukuh. ada macam-macam. antaranya yang
paling kuat; nabi sudah mati, kenapa sahabat tidak melihatnya terutama
ketika fitnah?, hadis bukhari mengenainya banyak musykilnya dll. tetapi
tiada satu pun dalil quran atau sunnah yang menidakkan melihat nabi
secara sedar.
1.
mengenai nabi sudah mati bagaimana nak melihatnya secara sedar. telah
terbukti dalam hadis-hadis sahih bahawa nabi s.a.w telah melihat secara
yaqazah para nabi-nabi dalam peristiwa isra' dan mi'raj. sedangkan para
nabi-nabi tersebut telah meninggalkan dunia ini. ini membuktikan bahawa
kematian tidak menghalang. kecualilah mereka mendakwa isra' dan mi'raj
berlaku dalam mimpi. hadis ini juga membuktikan masalah melihat secara
yaqazah adalah berlaku.
2.
kenapa sahabat tidak melihatnya ketika fitnah membantu mereka?. imam
alusi dalam tafsirnya telah menjawab persoalan ini. juga kita perlu
ingat, tiada siapa yang mensyaratkan demikian. dalam masalah mimpi
bertemu nabi yang disepakati oleh umat islam, tiada siapa yang
mempersoalkan kenapa nabi tidak datang dalam mimpi menunjukkan jalan
keluar dari fitnah yang dihadapi. kenapa dalam masalah ini syarat
sedemikan timbul? saya tak paham...itu semua kehendak Allah. sekiranya
Allah ingin membuka hijab melihat nabi samada secara mimpi atau sedar,
Allah buka. jika Allah tidak berkehendak Allah tidak akan buka.
3.
mengenai hadis bukhari من رآني في المنام فسيراني في اليقظة. memang
lafaz tersebut mengandungi pelbagai makna sehingga hampir mencapai angka
sepuluh. tetapi makna yang menyokong masalah ini juga terkandung
sepertimana tafsiran setengah syarahannya. perbuatan mengeluarkan
tafsiran ini tanpa sebab adalah salah. kata ulama usul; تخصيص الشئ بدون
مخصص لا يجوز.
begitu
juga musykil yang di bawa oleh ibnu hajar adalah berkaitan dengan
hubungan antara kedua rangkapnya. ini difahami dengan sebab yang di bawa
oleh ibnu hajar; "bahawa banyak ahli solah yang bermimpi bertemu nabi
tapi tidak mengatakan bahawa mereka bertemu pula secara sedar. sedangkan
hadis nabi tidak akan salah". musykil ini tidak bermakna melihat secara
sedar tidak wujud sama sekali.
jika
zaid berkata; apabila saya masuk rumah saya akan melihat kereta. dan
kenyataan zaid itu bohong semata-mata. adakah kita akan berkata bahawa
zaid tidak pernah melihat kereta? atau zaid tidak melihat kereta apabila
masuk rumahnya?. begitulah maksud musykil ibnu hajar. kemusykilan bukan
pada melihat nabi secara sedar semata-mata, akan tetapi pada syarat
bahawa seseorang yang melihat dalam mimpi akan melihatnya dalam sedar.
pun begitu, musykil ini telah dijawab oleh ulama. tidak bagitahu bukan
bererti tiada. ramai yang menyatakan bahawa si fulan itu paling tidak
akan melihatnya ketika nazak untuk membenarkan hadis nabi tersebut.
mengenai
melihat sesuatu secara yaqazah, imam ibnu taimiyah sendiri mengakui
bahawa ia karamah para auliya. katanya (j 11 ms 313);
فَمَا
كَانَ مِنْ الْخَوَارِقِ مِنْ " بَابِ الْعِلْمِ " فَتَارَةً بِأَنْ
يُسْمِعَ الْعَبْدَ مَا لَا يَسْمَعُهُ غَيْرُهُ . وَتَارَةً بِأَنْ يَرَى
مَا لَا يَرَاهُ غَيْرُهُ يَقَظَةً وَمَنَامًا
jadi kenapa terjadinya pengkhususan bahawa ia bukan untuk nabi s.a.w tanpa dalil?!
seperkara lagi imam al syatibi berkata dalam kitabnya al muwafaqat;
ومن
الفوائد في هذا الأصل أن ينظر إلى كل خارقة صدرت على يدي أحد، فإن كان لها
أصل في كرامات الرسول عليه الصلاة والسلام ومعجزاته فهي صحيحة، وان لم يكن
لها أصل فغير صحيحة
begitu juga dengan imam al mula ali al qari dalam syarah al fiqhul akbar;
إن أبا حنيفة رضي الله عنه كان يقول : إن كل ما كان معجزة للنبي جاز أن يكون كرامة لولي بشرط عدم التحدي
hadis
sahih telah membuktikan bahawa antara mukjizat nabi s.a w ialah bertemu
dengan para nabi secara sedar sepertimana dalam isra' mi'raj. jesteru,
melihat secara yaqazah harus menjadi karamat kepada auliya.
secara
naqli dan aqli, masalah melihat nabi s.a.w secara sedar berada dalam
lingkungan harus. mereka yang ingin menidakkannya sepatutnya membawa
dalil pengharamannya. bukannya andaian dan kesimpulan yang tidak tahu
hujung pangkalnya.
bertitik
dari sini, saya beranggapan bahawa manusia yang menggunakan masalah ini
sebagai medium mentajrihkan orang lain terutama para ulama, samada
salah satu dari tiga jenis. manusia yang 'lidah tidak bertulang', yang
bercakap tidak tentu hala. atau wahabi yang mentajrihkan orang lain yang
tidak sependapat dengannya. atau si jahil yang cuba memberi pandangan.
sahabat saya itu entahlah dari pihak mana.
nota penting
fatwa
sheikh al butiy yang dicanang setengah orang untuk menyerang sheikh
ali, "bahawa insan yang mendakwa demikian dikhalayak ramai adalah bohong dan patut
dita'zir", adalah pandangannya. dan tidak semestinya wajib kepada semua
orang lebih-lebih lagi mereka yang bertaraf ulama. tambahan lagi,
sheikh al butiy tidak mengingkari kewujudan karamah seperti itu. cuma al
sheikh hendak mengelak dari fitnah yang mungkin timbul. tapi perlu
diingat, pengisytiharan sheikh ali jumaah dikhalayak, dan sebelumnya
sheikh sayyid sabiq, imam al qurtubiy al muhaddith dalam kitabnya
ditulis untuk umum, dan begitu juga ulama lain seperti sheikh abdul
qadir al jaylani; juga boleh dianggap sebagai pandangan yang berbeza
dengan sheikh al butiy. pandangan yang dikeluarkan dalam bentuk amalan.
semoga
tulisan ini dapat melangsaikan hutang yang sepatutnya saya selesaikan
dalam perbualan beberapa hari lalu, sebagai tanggungjawab dan tugas
seorang murid kepada gurunya. paling tidak tanggungjawab seorang muslim
kepada saudara seislamnya yang dizalimi.
wallahu a'lam bissawab...
No comments:
Post a Comment